1. GRADIËNT
Gradiënts zijn terug in de webdesign trends! Gradiënts zijn kleurverlopen die we al lange tijd kennen en veelal gebruikt werden als achtergronden en in afbeeldingen. Ze maakten een comeback toen Spotify duotone gradiënts toepaste over foto’s als een karakteristiek huisstijl element in zijn campagnes en website. Ze worden steeds breder toegepast in webdesign. Er worden meer creatieve toepassingen en varianten gevonden op deze oude bekende gradiënts. Kijk maar eens naar de header van de website van Zeus Jones.
Je leest de tekst en de gradiënts sluiten aan op de toon van het verhaal. Een mooi voorbeeld van een goede samenwerking tussen typografie en kleur in lijn met het verhaal dat het bedrijf zijn klanten wil vertellen.
We zien gradiënts ook steeds vaker in combinatie met ruis. De soepele kleurovergang gecombineerd met ruis lijkt een onlogische combinatie, maar zorgt juist daarom voor een verassend effect.
2.
Grote dikke koppen.
Ook wel Bold Typography genoemd, is het gebruik van grote kopteksten en is een absolute klasieker. Een tijdloze en stylistische typografiestijl die terug is in de webdesign trends van 2022.
De overweldigende grootte van de letters gecombineerd met een stevige dikte zijn de twee kenmerkende eigenschappen van deze stijl. Deze stijl vereist nauwkerige uitlijning en toepassing van witruimte. De letters hebben ruimte nodig om te kunnen ademen. Anders wordt het al gauw te druk of verlies je het overzicht op de pagina.
3. Animaties
Animaties zijn niet nieuw in de webdesign wereld. De mogelijkheden worden met het jaar uitgebreider en dit biedt een geheel nieuwe schatkist aan creatieve mogelijkheden.
Animaties zijn echte eye catchers! Ze kunnen de webbeleving naar een ander niveau brengen of ingezet worden als hulpmiddel voor storytelling. Makemepulse is daar fantastisch in geslaagd! Je kunt met animaties de aandacht van de bezoeker sturen en onderdelen uitlichten. Check de website van Mammut maar eens!
4. 3D & Gamification
De portfolio website van Bruno Simon is by far onze favoriet als het gaat om het creatief toepassen van gamification in webdesign. Op ludieke wijze navigeer je door zijn website in een autootje die je zelf kunt besturen. Bij gamification gebruik je spelelementen in een niet-game omgeving om de beleving te verrijken. We zien het steeds vaker toegepast worden in webdesign en het is een unieke manier van interactieve storytelling.
Is jouw website 2022 proof?
Is 2022 het jaar waarin jouw website een succes gaat worden? Of bekijk je nu je eigen website en denk je: ‘Nou, mijn website kan wel wat Mediamerk gebruiken?’